Jumaat, 2 Mac 2012

Folio tajuk 2 Perniagaan runcit

Folio Perniagaan runcit  ini di ambil dari :http://smkpenghulusaad.wordpress.com

Bahan ini Hanya contoh, sila buka laman web sebenar untuk mendapat maklumat yang lebih lengkap

OBJEKTIF KAJIAN
Objektif Kajian yang dijalankan ialah supaya pelajar dapat :-
1) Mendefinisikan konsep dan jenis perniagaan runcit di pasar minggu pekan Parit Sulong.
2) Menghuraikan dan menjelaskan kepentingan perniagaan runcit di pekan Parit Sulong.
3) Menghuraikan dan menjelaskan faktor yang mempengaruhi perniagaan runcit di pekan Parit Sulong.
4) Menghuraikan kesan negatif perniagaan runcit di pekan Parit Sulong.
5) Mencadangkan langkah untuk mengurangkan kesan kesan negatif perniagaan runcit di pekan Parit Sulong.
6) Memupuk nilai mencintai alam sekitar dan meningkatkan semangat bekerjasama untuk mengatasi masalah kesan negatif perniagaan runcit di pekan Parit Sulong.


(Nombor 6) KAWASAN KAJIAN
1) Kajian ini telah dijalankan di pekan Parit Sulong Batu Pahat Johor.
2) Pasar minggu ini diadakan pada setiap hari sabtu bermula 7.00 pagi hingga 1.00 petang. Pelbagai barangan dijual seperti ________________________________
3) Lokasi pasar minggu ini ialah di pekan Parit Sulong Batu Pahat Johor
4) Pekan Parit Sulong ini mempunyai bentuk muka bumi _____________. Pekerjaan utama penduduk ialah dalam sektor _________ dan sesetengahnya _____________
5) Lokasi kawasan kajian ini terletak kira-kira ____ kilometer dari Bandar Batu Pahat dan kira-kira ______ km dari tempat tinggal saya.


PETA KAJIAN
1) Lukis Peta Daerah / Zon Batu Pahat
i) Tajuk dan Bingkai [1 m ]
ii) Nama kawasan kajian dan arah mata angin [ 1 m]
nota : tandakan kawasan kajian
2) Peta Pekan Parit Sulong
( pelajar diminta melukis peta kawasan kajian tempat mereka menjalankan kajian) = kena lukis sendiri dan lengkapkan dengan
i) Tajuk dan Bingkai [1 m]
ii) Arah mata angin dan petunjuk [ 1 m]
iii) Simbol Piawai [ 1 m ]
iv) Kekemasan dan kesempurnaan peta [ 1 m ]


(Nombor 7) KAEDAH KAJIAN
1) Pemerhatian = saya telah membuat pemerhatian di pasar minggu ini untuk mendapatkan maklumat tentang kajian yang dijalankan.
2) Temu Bual
= seterusnya saya telah menemubual beberapa orang penduduk kampung untuk _________
3)
Soal Selidik = menyediakan 20 borang soal selidik yang perlu diisi _____________
4)
Rujukan = selain itu, saya juga membuat rujukan di perpustakaan dan melayari internet untuk mendapatkan maklumat tambahan

(Nombor 8) DAPATAN KAJIAN
8.1 Konsep dan jenis perniagaan runcit di kawasan kajian
Menurut buku teks perdagangan tingkatan empat, perniagaan runcit ialah perniagaan yang menjalankan urusniaga menjual kepada pengguna terakhir dalam kuantiti yang sedikit untuk kegunaan diri sendiri, ahli keluarga, isi rumah atau untuk diberi kepada individu lain seperti rakan dan jiran.
Jenis perniagaan runcit yang terdapat di kawasan kajian ini ialah perniagaan runcit kecil-kecilan sahaja. Sebagai contohnya, penjual makanan dan minuman, penjual aiskrim, penjual ikan dan sayur, buah-buahan dan pakaian. Biasanya gerai yang didirikan bersifat sementara dan mereka ini akan bergerak daripada satu tempat ke tempat yang lain.

8.2 Kepentingan perniagaan runcit di kawasan kajian
1) menyediakan peluang pekerjaan
- perniagaan pasar minggu ini dapat menyediakan peluang pekerjaan kepada peniaga-peniaga kecil. Sebagai contohnya, berniaga _____________ dapat memberikan pendapatan tambahan kepada peniaga.

2) meningkatkan taraf hidup/pendapatan penduduk

- perniagaan pasar minggu ini dapat memberi peluang kepada peniaga untuk meningkatkan taraf hidup dan menambah punca pendapatan mereka.

3) memudahkan penduduk tempatan membeli barangan

- pasar minggu ini menyediakan pelbagai barangan dan pembeli tidak perlu ke bandar Batu Pahat.
- dapat menjimatkan masa dan kos penduduk
.
4) membolehkan penduduk tempatan memasarkan barangan jualan

- pasar minggu ini memberi peluang kepada penduduk tempatan untuk memasarkan barangan jualan mereka seperti buah-buahan, kerepek, hasil kraftangan dan lain-lain
.
5) menyediakan barangan segar

- pasar minggu ini menjual barangan yang segar seperti ikan, sayur-sayuran dan buah-buahan dengan harga yang berpatutan.

Unsur patriotisme

8.3 Faktor yang mempengaruhi perniagaan runcit di kawasan kajian
1) Governan
-
Kerajaan telah menyediakan tapak-tapak perniagaan kepada peniaga yang ingin menjalankan perniagaan.
2) Modal
- pasar minggu ini tidak memerlukan modal yang besar. Kebanyakan peniaga mengeluarkan modal yang kecil antara RM 200 – RM 300 untuk berniaga di pasar minggu ini.3) Infrastruktur- Antaranya tapak perniagaan yang selesa dan strategik, tempat meletakkan kenderaan yang luas dan tempat pembuangan sampah yang sistematik.
4) Pertambahan penduduk
- kebiasaannya pasar minggu ini menjadi tumpuan penduduk untuk membeli belah. Ini disebabkan oleh bilangan penduduk di kawasan ini yang semakin bertambah.
- penduduk di kawasan lain turut sama singgah ke pasar minggu ini.
5) Darjah ketersampaian
-
lokasi pasar minggu ini sangat strategik kerana terletak di tengah-tengah pekan Parit Sulong dan mempunyai kemudahan jalan raya yang selesa.6) Kesesuaian waktu berniaga- pasar minggu ini menjalankan perniagaan pada hari sabtu (hari cuti) iaitu bermula pada pukul 7.30 pagi dan berakhir pada 1.00 petang.
Unsur patriotisme

8.4 Kesan negatif perniagaan runcit di kawasan kajian
Ketika melaksanakan kerja kursus ini, terdapat beberapa kesan negatif yang telah dikenalpasti.
1. Masalah sosial
- pasar minggu ini menjadi tempat pelajar sekolah berpeleseran dan melakukan perbuatan yang menjolok mata seperti berpegangan tangan dan memakai pakaian yang kurang sopan.
- pelanggan yang mencuri barang perniagaan.
2. Persaingan dengan kedai runcit tempatan
- Keadaan ini boleh menyebabkan rasa tidak puashati kerana pelanggan kedai runcit tempatan akan kehilangan pelanggan dan akibatnya mereka akan mengalami kerugian.

3. Pencemaran

- kebiasaannya selepas habis berniaga, persekitaran kawasan pasar minggu ini akan dipenuhi dengan sampah sarap.

4. Kesesakan lalu lintas
-
masalah kesesakan lalu lintas sering berlaku kerana pengunjung suka meletakkan kenderaan mereka sesuka hati terutamanya di bahu-bahu jalan yang mengganggu dan menyekat kenderaan lain.
5. Harga tanpa kawalan
-
kebanyakan harga barang di pasar minggu ini tidak dipantau oleh pihak kerajaan. Oleh itu, terdapat kemungkinan pengunjung akan ditipu oleh peniaga yang menjual barangan melebihi harga biasa.
6. Barangan tidak berkualiti

- terdapat peniaga yang menjual barangan yang tidak berkualiti dan mudah rosak.
- jual madu palsu, ubat-ubatan yang palsu yang boleh memudaratkan kesihatan.

Unsur patriotisme


8.5 Cadangan Untuk Mengurangkan Kesan Negatif Perniagaan Runcit di Kawasan Kajian

1. Kuat kuasa undang-undang
- Pihak berkuasa hendaklah mengenakan denda dan hukuman yang berat kepada peniaga
.
2. Pengawalan harga

- kerajaan perlu sentiasa memantau dan mengawal harga barangan yang dijual di pasar minggu ini bagi mengelakkan pembeli daripada ditipu oleh pihak peniaga.
3. Kempen kesedaran
- boleh gunakan risalah – tampal poster dan banner bagi memberi kesedaran kepada pengunjung dan peniaga.

4. Menyediakan kemudahan asas

- pihak berkuasa perlu menyediakan lebih banyak tong sampah di kawasan perniagaan bagi memudahkan peniaga membuang sisa dan sampah ke dalam tong tersebut.

Unsur patriotisme

- Pelajar boleh memilih untuk menggunakan dua bahan grafik :-
i) Jadual
ii) Carta Pai
iii) Peta Minda
- Bahan grafik boleh diletakkan di mana-mana aspek dapatan kajian yang sesuai.

(Nombor 9) RUMUSAN
- perniagaan runcit pasar malam ini banyak memberi manfaat kepada peniaga dan pengunjung.
- dapat menambah pendapatan mereka manakala pembeli dapat membeli barangan keperluan harian dengan mudah dan dapat menjimatkan masa.

  1. Gambar / foto yang berkaitan
  2. Bahan daripada pelbagai sumber seperti majalah, surat khabar dan internet

(Nombor 11). PENILAIAN UMUM
Susunan mengikut format, kemas, teliti dan menepati jadual pelaksanaan
JADUAL : Jenis Barangan Yang Dijual di Pasar Minggu Pekan Parit Sulong Batu Pahat Johor
1. Jenis Barangan Yang Diperniagakan
Jenis Barangan
Jumlah Gerai
Makanan
Minuman
Buah-buahan
Kasut/pakaian/kain
Ayam/daging/ikan
Sayur-sayuran

Catatan : Daripada jadual di atas pelajar boleh membina graf bar untuk menunjukkan jenis barangan yang diperniagakan di pasar minggu pekan Parit Sulong.
Kesan Negatif Perniagaan Runcit Pasar Minggu di Pekan Parit Sulong Batu Pahat Johor (Tandakan 4 kesan utama)
Kesan
Tandakan
(x)
Masalah sosial
Persaingan dengan kedai runcit tempatan
Pencemaran
Kesesakan lalu lintas
Wabak penyakit
Harga tanpa kawalan
Barangan tidak berkualiti
Pembaziran (masa/wang)

Catatan : Daripada jadual di atas pelajar boleh membina peta minda untuk menunjukkan jenis barangan yang diperniagakan di Pasar Minggu pekan Parit Sulong.
Semoga subjek Geografi terus diminati dan tidak dipinggirkan

422 ulasan:

  1. terima kasih....
    maklumat yg amat membantu :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. terima kasih sangat-sangat :) semoga allah merahmati akak :)

      Padam
    2. thanks u very much !

      Padam
    3. maklumat dan panduan yang di berikan sangat berguna thanxxxx

      Padam
    4. terima kasih cegu.. sgt2 mmbntu saya.. mula2 rasa tak smngat nk wat bnda ni.. :) makasih!

      Padam
    5. thankz....skank bru sya taw nk uat folio yg slgkapnya.......

      Padam
    6. mcm bruw lar sng nk dpt markah peno...

      Padam
    7. thankz bb bgi mklumat at adk..

      Padam
    8. terima kasih atas tunjuk contoh n ajar kepada sy :) ringan sedikit beban yg perlu dikerjakan.uhu

      Padam
    9. Jangan spamlah

      Padam
  2. terima kasih..baru dapat petunjuk macam mana nk buat folio geog...

    BalasPadam
  3. ehh bahan ni pakcik aku punya

    BalasPadam
    Balasan
    1. ada kami kesah sapa punya pak cik???

      Padam
    2. btul3...

      Padam
  4. terima kasih....baru ade semangat nk buat folio...

    BalasPadam
  5. thank you...this info is very useful to me..

    BalasPadam
  6. anak2 teruskan membuat folio, sekiranya perlukan bimbingan cikgu...anto mesej

    BalasPadam
    Balasan
    1. bley x kasitau cmne nk buat pendahuluan?

      Padam
    2. Pendahuluan boleh lihat pada cth yg cikgu letakkan di cth folio di bwh

      Padam
    3. cikgu,,mcm mana nk wat 2 bahan grafik nie??tlg explain kan dgn lengkap...

      Padam
    4. thank you so much...it really helped me alot :)

      Padam
    5. Terimakasih cikgu :DDD

      Padam
    6. terima kasih banyak 2

      Padam
    7. terima kasih untuk contoh ni cikgu :)

      Padam
    8. salam .
      cikgu mcm mna nk buat rujukan ?

      Padam
  7. makaseh ats mklmt dberikn..

    BalasPadam
  8. Mcm mne nk buat borong soal selidik itu?

    BalasPadam
  9. borang soal selidik blh tgk cth d blkang buku teks

    BalasPadam
    Balasan
    1. snang nya nk wt krja kursus lw dpt maklumat mcm ne...

      Padam
    2. macam mana nak buat unsur patriotisme ???

      Padam
    3. Unsur patriotisme cth sikap tanggungjawab masyarakat ini dpt mengurangkan masalah pencemaran ekosistem di tempat saya

      Padam
    4. smua maklumat di atas tu betul ke????klu soal selidik kta kne hentam atau mcm mne??x phm..mne pling snang tentang tajuk ekosistem @ perniagaan runcit???

      Padam
    5. kalau x betul,wat pa cikgu nak bagi.....

      Padam
  10. terima kasih bagi idea dan maklumat....memudahkan saye wat kerja kursus..... semoga ALLAH memurahkan rezeki

    BalasPadam
  11. tanx...sgt mnolong
    -kg-

    BalasPadam
  12. terima kasih cikgu !
    sgt memudahkan sye :)
    semoga ALLAH membalas balik jasa baik cikgu :)

    BalasPadam
  13. what is simbol piawai

    BalasPadam
  14. Tq ssngt ats mklumt yg dberikn... :D

    BalasPadam
  15. Salam cikgu, utk dapatan kajian , contoh 8.2 , cikgu ade tulis unsur patriotisme bwh skali, 8.3 , 8.4, 8.5 pun sama, unsur patriotisme nk buat ayat mcm mana cikgu? dan setiap tu unsur patriotisme ayat yg berbeza ke cikgu?

    BalasPadam
  16. Alhamdulillah .. Akhirny dpat jge Maklumat ... Smoga Cikgu dibrkati ALLAH S.W.T .. Aminnnn .... :)

    BalasPadam
  17. Buat afiq : Seeloknya unsur patriotisme itu berbeza lg baik dan diletakkan pada setiap akhir obj kaw kajian.
    kepada yg lain tq kerana mengunjungi blog ini.
    Tanpa nama : simbol piawai atau awaktu piawai

    BalasPadam
  18. selamat petang cikgu kerana dapat saya faham dengan teliti . terima kasih.

    BalasPadam
  19. oh!thank you.you already help me.

    BalasPadam
  20. TERIMA KASIH SANGAT2. BARU SEMANGAT :DDD

    BalasPadam
  21. thank you. This is good for me!!!

    BalasPadam
  22. Thank you saya dari kedah ada contoh ni senang la sikit saya faham

    BalasPadam
  23. thanks krn bagijalan pada saya nak mulakan buat folio ni......

    BalasPadam
  24. wajib x letak unsur patritok kat sme kajian?

    BalasPadam
    Balasan
    1. lihat kepada skema pemarkahan yg cikgu sekolah terangkan

      Padam
  25. thank bgy contoh

    BalasPadam
  26. terimah kaseh

    BalasPadam
  27. me,ang bagus.terima kasih

    BalasPadam
  28. mcm ni lagi sng ar nak wat folio.......
    heheheh

    BalasPadam
  29. kamsahmnida..barulah saya bley buat kerja ni :)

    BalasPadam
  30. thank god....:)

    BalasPadam
  31. saya rasa laman web ny sngt bgos tp sy hendak tahu ,, soalan ape yg perlu kite tanye semasa sesi temu bual?sbb di sini tiada mnunjukkkan soalan2 tu,,terima kasih..

    BalasPadam
  32. terima kasih cikgu

    BalasPadam
  33. terima kaseh sbab m'beri sedikit maklumat tntang folio ne yerr .. terima kaseh skali lagi .. hehe

    BalasPadam
  34. kenapa tak jawapan bagi soalan percubaan?

    BalasPadam
  35. assalamualaikum,..sye nk tye penilaian umum 2 kna wt jdual kew????

    BalasPadam
  36. aslm cikgu,blh saya tny?ape mksd Unsur patriotisme tu?

    BalasPadam
  37. terima kasih..sangat membantu..*_*

    BalasPadam
  38. tysm i can do my geograpgy folio easily now :D

    BalasPadam
  39. boleh berikan cara nak buat pendahuluan , ?

    BalasPadam
  40. objektif kajian yg berada di atas itu ialah contoh atau soalan?

    BalasPadam
  41. terima kasih

    BalasPadam
  42. terima kasih baru nk tau mcm na nk wt folio geo tula masa cikgu trg dk smbg dlm kls

    BalasPadam
  43. terima kasih...cikgu..maklumat ini amat membantu saye tok wat kerja kursusu goegrafi....thank a lot=)

    BalasPadam
  44. THANKS IAM FROM SMK SERI PAGI IT HELPS ME A LOT

    BalasPadam
  45. ribuan terima kaih ckgu ghani..............bantuan yang amat diperlukan....tq

    BalasPadam
  46. maksud konsep perniagaan runcit apa yer?hehe sye pening dah ni

    BalasPadam
  47. terima kasih kerana membantu..

    BalasPadam
  48. Ewmm ,perniagaan runcit nie boley ditukar jadie pasar mlm ?

    BalasPadam
  49. terime kasih cikgu.skrang saye dh ade panduan untuk buat folio ni_

    BalasPadam
  50. i dont know how to do unsur patritiotisme

    BalasPadam
    Balasan
    1. please help meeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee

      Padam
    2. unsur patriotisme ialah nilai

      Padam
  51. terime kaseh.saye rse sng nak wat folia ble tgok blog nie

    BalasPadam
    Balasan
    1. terima kasih..ade idea nak memantapkan blog ini ke..

      Padam
    2. terima kasih tau . tau . sng jgak nk buat akhirnye

      Padam
  52. salam..terima kasih cikgu kerana dah menyediakan contoh untuk membuat folio...tlong doakan kejayaan saya ea cikgu..ppa pun tima kseh unt0k semuany...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Alia amri : cikgu doakan semua anak murid cikgu dan semua pelajar yg mengambil geografi mendapat keputusan cemerlang.
      tanpa nama : perniagaan runcit itu pasar malam le..

      Padam
    2. hahaha..apew pon x bole ar...

      Padam
  53. thanks...:)

    BalasPadam
  54. Thank you :D

    BalasPadam
  55. terima kasih banyak-banyak cikgu.. laman blog cikgu ini sedikit sebanyak membantu saya :)

    BalasPadam
  56. terima kasih cikgu..memudahkan sya..bwu smngat nk buat kerja kursus ge0 :D

    BalasPadam
  57. boleh x ckgu cite mcm mne nk wt dapatan kajian..susah la nk wat..

    BalasPadam
    Balasan
    1. dapatan kajian kena buat kajian le..ikut objektif

      Padam
  58. salam cikgu..mcm mne nk wt bahan grafik..mende tuh mmg wajib buat ke?

    BalasPadam
    Balasan
    1. bahan grafik mesti ada 5 markah tu.. graf ( terpulang ), jadual, carta aliran, dll termasuk dlm grafik

      Padam
  59. terima kasih kerana sudi berkongsi maklumat dengan kami ><

    BalasPadam
  60. Assalamualaikum cikgu,nak wat kajian ni kan,mula2 kena letak profile peribadi kita ke x payah???

    BalasPadam
    Balasan
    1. tak payah le letak profile peribadi..muka surat dpn, isi kandungan.....

      Padam
  61. syifa'auni nokhoin25 Mac 2012 8:01 PTG

    objektif pun kena letak sekali ke?

    BalasPadam
    Balasan
    1. mesti diletakkan..ikut dalam contoh soalan LPM

      Padam
  62. terima kasih.. ia betul2 membantu..^^

    BalasPadam
  63. aslamualaikum cikgu saya wawa ingin bertnye ..
    kan ada peta daerah dngan pelan kawasan kan ..
    kne buat dua2 ke atau pilih salah satu ??

    BalasPadam
  64. assalamualaikum , cikgu :) terima kasih kerana memberikan panduan ini kepada saya.. ;)

    BalasPadam
  65. wa~ i like it ~ TQTQTQTQTQTQTQTQTQTQTQTTQTQTQTQTQTQTQTTQTQTQTQQTQTQTQTQ~ lo ~ ^^

    BalasPadam
  66. Thanks Cikgu.. Minta Kebenaran Untuk Membuat Modul.

    BalasPadam
  67. terima kasih bnyk2..^_^

    BalasPadam
  68. LAmpiran kne ltak gambar pasar mlm jeke ?

    BalasPadam
  69. terima kasih banyak2 untuk semua maklumat ini. semoga cikgu dirahmati Allah selalu, amin

    BalasPadam
  70. cikgu sya nk tnya ,borang soal selidik boleh tak kita reka sendiri tanpa menemu bual orang sumber.

    BalasPadam
    Balasan
    1. reka sendiri..seeloknya biarlah jujur..

      Padam
  71. Thanks a lot 4 sharing this page.
    It saves my time while completing my project.
    God Bless You.

    BalasPadam
  72. How's the lampiran ?
    Anyway,thanks very much, I love you !! <3 <3 <3

    BalasPadam
  73. thanks cikgu.... suka blog ni.. banyak informasi n banyak ilmu....

    BalasPadam
  74. kepada pertanyaan :
    tanpa nama : brg soal selidik mmg reka sendiri, apepun bincang dgn cikgu pentaksir sek.
    Lampiran kalau ade gambar..terbaik le,
    peta daerah dan peta lakar kena buat dua-dua

    BalasPadam
  75. Thanks for this teacher. it really help me. :)

    BalasPadam
  76. Sorry. but, cikgu. yang rumusan tu cikgu kat sekolah nak rumusan dari 8.1 - 8.5. Saya tidak faham le.

    BalasPadam
    Balasan
    1. rumusan dari hasil dan dapatan kajian

      Padam
  77. salam cikgu..nsib baik larr sy jmpa blog ni..sng wat folio..

    BalasPadam
    Balasan
    1. teruskan membuat folio dan membuka blog ini untuk maklumat geografi PMR

      Padam
    2. Salam cikgu ada contoh folio sejarah ??? kalau ada tolong bg tau saya..terima kasih cikgu..

      Padam
  78. Terima kasih ye! Senang sikit nak buat folio. TERIMA KASIH CIKGU! :)

    BalasPadam
  79. alhamdulillah....wahh...maklumat yg tepatt....good2

    BalasPadam
  80. CIKGU MACAM MANA NAK BUAT BORANG TEMU BUAL?

    BalasPadam
    Balasan
    1. borang tu tak semestinya terlalu formal..terpulang kpd kavin

      Padam
  81. Ape soalan2 mse temubual ek?

    BalasPadam
  82. cikgu salah x klau buat keja kursus secra brkmpulan ?

    BalasPadam
    Balasan
    1. tak salah cuma hasilannya mestilah individu dan tanpa peniruan..

      Padam
  83. berterima berkasih bersangat bersangat ~ ringan sikit beban. hahahaha ~ Btw Thank !

    BalasPadam
  84. terima kasih

    BalasPadam
  85. makaseh bnyak2....x pyh pening2...tenkiuu lgi skali yeaa...

    BalasPadam
  86. CIKGU BOLEH BAGI UNSUR PATRIOTISME 8.1,8.2,.8.3,8.3,8.4,8.5 X??
    KALAU X BOLEH SALAH SATU PON X PA....
    BALAS

    BalasPadam
  87. Tima kasih banyak-banyak. Lepas ni senang la buat folio.....

    BalasPadam
  88. trime kasih ckgu krna membri sye isi2 penting..bru lh ade. semangat nx buat kerja kursus ni hahaha...............................................

    BalasPadam
  89. untung der.......

    BalasPadam
  90. sangat berguna buat saya . trimass :))

    BalasPadam
  91. Thank You!!

    BalasPadam
  92. tq. now i can done my jod..

    BalasPadam
  93. time kaseh!!kerana ini amat manfaat utk saye

    BalasPadam
  94. thanz.......cgu bagi panduan pada saya..............:D

    BalasPadam
  95. salam,terima kasih banyak2..cuma nak tnyer..apa beza objektif dan dapatan...rasa cm same jee...??

    BalasPadam
  96. contoh unsur patriotisme : sikap kerjasama dan tanggungjawab masyarakat dapat mewujudkan ekosistem yang baik
    Objektif ialah apa yang kita dapat lepas buat kajian ini..ada dalam soalan. Dapatan kajian ialah hasil kajian berdasarkan obj td

    BalasPadam
  97. cgu maaf menganggu saya nk tnya yg dlm dapatan kajian tu kena buat karangan ke??????.....rumusan dgn rujukan sama ke????

    BalasPadam
    Balasan
    1. wawa: bukan karangan tp jwb dlm bentuk essei.
      rumusan tu penutup dan rujukan tu mcm buku, internet dll

      Padam
  98. kepada pembuat blog ni,terima kasih saya ucapkan...kerja anda banyak membantu saya..

    BalasPadam
  99. terima kasih banyak2..may allah bless U..-doakan kitorang straight semua..-9a-shoaw

    BalasPadam
  100. terima kasih banyak banyak.tips sangat membantu saya membuat kerja kursus saya.

    BalasPadam
  101. cikgu . terima kasih tau . jasamu dikenang cikgu >< , sem0ga panjang umur dan dimurahkan rezeki ! terima kasih dr sye .

    BalasPadam
  102. makasi..atas mklumat yg dkasi very helpful

    BalasPadam
  103. thank you 4 this .....its really helpful, thank you sooo much...love you...take care and thank you once again...bye!

    BalasPadam
  104. tEriMa KacIh....it is reaLLy heLpful....
    0_0

    BalasPadam
  105. salam ckgu...b0leh tolong bagi contoh yang bahan grafik 2?maksud ambil drpda dapatan kajian 2 tajuk ape?/?
    p/s:maaf sbb sy banyak tanyer...
    panggil sy_-
    AEN_SYAH

    BalasPadam
  106. Aen syah : contoh bahan grafik ialah carta aliran, peta minda dan lain-lain.Kajian 2 itu tajuk ekosistem yg cikgu tunjukkan dlm powerpoint

    BalasPadam
    Balasan
    1. thanx cg 4 information..sya nk tnye ckit panilaian umum nie cmner ekk??

      Padam
  107. trimas cikgu....smoga allah mmbls sgala kbaikn cikgu..amin..

    BalasPadam
  108. Thank you so much! First time in my life actually terserempak dgn website yg berguna. :)

    BalasPadam
  109. tenkiuuuuuuuuu!

    BalasPadam
  110. Ohh my !. Alhamdulillah, thank you so much for this website, this is very helpful :) May allah bless you :)

    BalasPadam
  111. Salam. kalau nak buat soal selidik dengan perniaga kena berapa orang?

    BalasPadam
    Balasan
    1. sekurangnya 20 org untuk mudak dibina jadual dan carta pai dll

      Padam
  112. Thanks for the information

    BalasPadam
  113. syew nk A dlm pekse geo6 April 2012 3:56 PTG

    cekgu klo wat 3 atau limew jew brng soal slidik bole kew...

    BalasPadam
    Balasan
    1. boleh letak dlm lampiran tp kena buat jumlah keseluruhan soalan selidik lbh dr 20 supaya mudah buat graf

      Padam
  114. cekgu...rujukan klo tlis lmn web nie bole x...lgi stuw mnew cekgu dpt konsep 2...syew nk tauw...nk tlis kat rjukan nanti....

    BalasPadam
    Balasan
    1. boleh ape salahnya, konsep tu dapat dalam bahan rujukan msa cikgu belajr di USM dulu..

      Padam
  115. Ashikin Afzan bt Mohd Rohan7 April 2012 10:40 PG

    boleh tak cikgu bagi unsur patriotisme????????
    banyak kali saya tanya cikgu saya tapi tak paham-paham sampai sekarang. kerja saya dah siap, tinggal unsur patriotisme aje. saya buntu ni !!! Tolong ya cikgu, Terima kasih banyak-banyak :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. Unsur patriotisme ialah nilai murni cthnya : tanggungjawab dari semua masyarakat sekeliling dapat mengekalkan ekosistem kita yg baik..( tanggungjawab ialah nilai )

      Padam
  116. T.T dapat jugak buat benda alah ni . terima kasih cikgu ~!

    BalasPadam
  117. Erghh.. Cikgu memang mcm nih ker nak buat? Bukn dlm esei ker tuh if buat ni .. ok . terima kasih . byk membantu . :D

    BalasPadam
  118. terima kasih....tpa knapa dak ada pengenalan perniagaan??

    BalasPadam
    Balasan
    1. boleh dapatkan dlm buku perdagangan tingkatan 4

      Padam
  119. hmmmmmmm.....cikgu saya kurang faham lar tentang unsur patriotisme nie???

    BalasPadam
  120. cgu rumusan mcmne na buat?

    BalasPadam
    Balasan
    1. rumusan ialah penutup : seeloknya dapat masukkan sekali semua objektif dan nilai murni

      Padam
  121. Salam, cikgu. Kalau buat kerja kursus ni, dalam paragraph ke atau number?

    BalasPadam
  122. Unsur patriotisme itu apa, cikgu? Boleh beri contoh tak?

    BalasPadam
  123. THANKS FOR THE INFO....IANYA BNYAK MEMBANTU....TRIMA KASIH....

    BalasPadam
    Balasan
    1. ape nie guna bahasa rojak....

      Padam
  124. bahan grafikntu wat drpd penilaian umm ker???arp bls

    BalasPadam
  125. terima kasih .ia banyak membantu :))

    BalasPadam
  126. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  127. terima kasih cikgu . contoh kerja khursus ini amat membantu

    BalasPadam
  128. cikgu klw soal selidik tu xwat borang soal selidik boley x?

    BalasPadam
  129. terima kasih cikgu kerana mmbntu sy bt keje kursus nie....jasamu tetap ku kenang....

    BalasPadam
    Balasan
    1. mesti la kene knang jasa cikgu..ape la awk nie..

      Padam
  130. tima kasih bgi contoh keje kursus ni.....hrp cikgu pnjang umor...tata..

    BalasPadam
  131. ckgu.. ade tak contoh untuk krja krsus sejarah?

    BalasPadam
    Balasan
    1. ada..sebab cikgu juga mengajar sejarah

      Padam
  132. tak lengkap .

    BalasPadam
    Balasan
    1. apa yg tak lengkap ngok

      Padam
  133. Slm cikgu,sy nk tnye...dptn kajian untuk bhan grafik kte kne ambil smua ke tau plih slh stu?.......

    BalasPadam
    Balasan
    1. pilih dua jer....
      JGN PULUN SANGAT...

      Padam
  134. macam mana nak buat nilai atau unsur patriotisme......
    TOLONG AJARKAN...

    BalasPadam
  135. Terima kasih cikgu kerana bagi panduan ni, hanya Allah je dpt balas jasa cikgu :)

    BalasPadam
  136. cikgu macam mana nak buat menerapkan nilai dalam mana-mana huraian...

    CIKGU TOLONG AJARKAN...

    BalasPadam
    Balasan
    1. nilai murni cthnya...perniagaan runcit ini menunjukkan semangat perpaduan dan kerjasama penduduk malaysia dalam merealisasikan 1 Malaysia

      Padam
  137. terima kasih cikgu kerana membantu saya....

    BalasPadam