Isnin, 2 April 2012

PBS mengantikan Geografi....

                                 PBS pengganti PMR

Hari ini aku baru pergi kursus 3 hari tentang penataraan PBS tingkatan 1. PBS akan menggantikan PMR.

Apa itu PBS?

PBS ialah penilaian berasaskan sekolah. Ini bermaksud guru memegang 40% markah bagi setiap pelajar yang akan dibawa dari tingkatan 1 hinggalah tingkatan 5. Tingkatan 5 akan ada SPM. Setakat ini perancangan PBS adalah hanya hingga tingkatan 3.

Bagi subjek seperti PJK, tak silap aku 100% markah adalah bergantung pada guru.

Penilaian berasaskan sekolah adalah mengikut BAND. Pelajar akan dinilai mengikut keupayaan mereka setelah guru membentuk kemahiran kepada pelajar.

Contohnya..tak silap aku, kerana aku belum hafal lagi penilaian maksud setiap band. Band 1, bermaksud pelajar TAHU. Sekiranya pelajar lepas BAND ini pelajar akan diberi markah band 1. Band 2, tahu dan faham, Band 3, tahu,faham dan amal. Hinggalah Band 6, dimana pelajar boleh mengaplikasikan kemahiran itu dan memberi kefahaman menggunakan kemahiran itu kepada orang lain dengan kreatif.

Contoh: Band 1.

Mengenali peralatan seni lukis. contoh: tahu itu adalah berus lukisan.

Contoh Band 2.

Mengenali dan memahami tentang peralatan seni lukis itu. Contoh itu adalah berus lukisan dan tahu kegunaannya.

Contoh Band 3.

Mengenali dan memahami tentang peralatan seni lukis dan tahu menggunakannya. Contoh, tahu menggunakan berus lukisan untuk melukis, bukannya untuk digunakan membaling pada kawan sebelah.hehe.

Dalam bahasa, kemahiran asas adalah lebih luas lagi. Setiap kali selepas topik yang diajar berakhir, guru akan memberi latihan untuk mengenal pasti samada pelajar tersebut menguasai kemahiran itu, dan lepas tu guru akan key in secara online, bahawa pelajar ini dah menguasai kemahiran itu. Dia akhir tahun, semua kemahiran yang disempurnakan oleh pelajar akan dirumuskan oleh sistem lembaga peperiksaan dan akan diletakkan band yang sesuai.

Bagi bidang bahasa, ada 60% markah yang datang melalui tugasan untuk PBP, iaitu penilaian berasaskan pusat. Pelajar akan diberi tugasan mengikut tempoh tertentu, dan markah akan dihantar kepada pusat, masa ni guru akan dilawat oleh pegawai-pegawai dari Lembaga Peperiksaan untuk markah pelajar distandardkan.

Ini bermaksud..kalau pelajar tak datang sekolah..pada waktu-waktu penting tu, pelajar takkan dapat menyiapkan tugasan..dan akan merendahkan BAND pelajar. Jadi, jika anak anda suka ponteng sekolah..tahniah diucapkan.

Pendapat aku mengenai PBS, pening sebab belum dilaksanakan, bila dah dilaksanakan..kebaikan ada pada pelajar..dimana mereka tidak lagi dinilai sekadar satu hari peperiksaan, dan pelajar dinilai mengikut kemahiran ..bukan lagi hafalan. Pada guru...ya banyak cabaran.

Pada ibu bapa? Sedialah menerima perubahan. Itupun kalau pilihanraya akan datang tidak mengubah dasar ini. Seperti biasa, lain menteri lain dasar...ye idak

7 ulasan:

  1. tahniah....laman yg banyk membantu guru khususnya guru baru

    BalasPadam
    Balasan
    1. WE GHANI WALAISKUMUSSLAM AKU KAWAN LAMA HANG.....KENAL DAK PAK NAN TOGE

      Padam
  2. TERIMA KASIH KERANA IA BANYAK
    MEMBANTU

    BalasPadam
  3. AKU MELUAT PBS PBS NUKE .......
    TERBITAN OLEH KITKAT

    BalasPadam
  4. Thanks for sharing,have a nice day

    BalasPadam
  5. Aku minat bangat sama coboy junior..
    Tetima kaseh ya

    BalasPadam
  6. MSE 2014 NNT PMR AKAN DIADAKAN BALIK..

    BalasPadam