Selasa, 14 Februari 2012

Bahan Membina Folio 2012

(Nombor 2) SENARAI KANDUNGAN

TAJUK HALAMAN

1) Penghargaan

2) Pendahuluan

3) Objektif Kajian

4) Kawasan Kajian

5) Kaedah Kajian

6) Hasil Kajian

7) Rumusan

8) Rujukan

9) Lampiran

10) Bukti ( soal selidik dan temu bual )

(Nombor 3)
PENGHARGAAN

Saya ingin mengucapkan ucapan ribuan terima kasih kepada Pengetua SMK ..................................................... kerana telah memberikan kebenaran kepada saya untuk menjalankan kerja kursus ini. Tidak lupa juga kepada guru Geografi saya iaitu ........................................................ yang telah banyak memberikan tunjuk ajar dan nasihat sepanjang kajian ini dijalankan.

Ucapan terima kasih juga kepada kedua ibu bapa saya kerana memberikan sokongan dan dorongan kepada saya untuk menyiapkan kerja kursus ini. Banyak wang ringgit yang telah mereka habiskan demi memastikan kajian ini dapat dilaksanakan dengan jayanya.

Tidak lupa juga buat rakan-rakan saya iaitu .............................. yang telah banyak membantu saya ketika proses soal selidik dan temu bual dilakukan.

Akhir sekali saya mengucapkan terima kasih kepada penduduk Kampung ................................................... yang telah sudi memberikan kerjasama yang baik kepada saya semasa kajian ini dijalankan. Hanya Allah sahaja yang dapat jasa dan budi baik kalian semua.


 


 

(Nombor 4)
PENDAHULUAN

Kajian kerja kursus ini perlu dilakukan kerana ia merupakan syarat untuk pensijilan Penilaian Menengah Rendah ( PMR ). Kami semua telah diberikan tajuk .................................... Oleh itu, saya telah diarahkan oleh guru untuk membuat kajian ini di kawasan yang mempunyai ...........................................................

Oleh sebab itu, saya memilih tajuk ini kerana di kawasan kami mempunyai ............................................................................. dan ini memudahkan saya untuk menjalankan kajian ini.

Masa yang diberikan untuk menjalankan kerja kursus ini ialah bermula bulan .............. sehingga bulan ................. iaitu kira-kira ........... bulan. Setiap pelajar perlu menulis satu laporan yang lengkap tentang kajian yang telah dijalankan.

Saya berharap agar kajian dan laporan ini akan mendatangkan manfaat dan faedah khususnya kepada saya dan amnya kepada masyarakat di kawasan tempat tinggal saya.

(Nombor 5)
OBJEKTIF KAJIAN

Berikut adalah objektif-objektif kajian yang telah saya jalankan

1)

2)

3)

4)

5)

6) Dapat menerapkan unsur nilai dan patriotisme terhadap penduduk di Kg. .........................

(Nombor 6)
KAWASAN KAJIAN

Kajian ini telah dijalankan di Kampung .............................................. Lokasi kawasan kajian ini terletak kira-kira 24 kilometer dari Bandar Batu ...........t dan kira-kira .......... km dari pekan ......................... Biasanya tambang bas yang dikenakan untuk pengangkutan bas ke sekolah ialah .......... sen untuk perjalanan pergi dan balik yang mengambil masa ......... minit untuk sampai ke sekolah. Kawasan kampung saya mempunyai ............... sekolah menengah iaitu SMK ............................... yang mempunyai pelajar seramai ..................... orang. Kampung saya juga mudah untuk dikunjungi kerana mempunyai sistem perhubungan dan pengangkutan yang baik.

Kampung ............................ mempunyai tanah subur (tanah pamah) yang rata dan ini menggalakkan sebahagian besar penduduk terlibat dalam aktiviti pertanian. Pekerjaan utama penduduk ialah dalam sektor ........................ iaitu ........................... dan sesetengahnya terlibat dengan sektor perkilangan, perniagaan dan profesional seperti menjadi guru dan pekerja swasta.

PETA KAJIAN

1) Lukis Peta Daerah

2) Peta Pekan

3) Peta Kg.

( pelajar diminta melukis peta kawasan kajian tempat mereka menjalankan kajian) = kena lukis sendiri dan lengkapkan dengan

i) Tajuk dan Bingkai [1 m]

ii) Arah mata angin dan petunjuk [ 1 m]

iii) Simbol Piawai [ 1 m ]

iv) Kekemasan dan kesempurnaan peta [ 1 m ]

(Nombor 7) KAEDAH KAJIAN

Sebelum memulakan kajian , saya telah mengenal pasti beberapa kaedah yang akan digunakan untuk memudahkan saya mencatat maklumat secara terperinci dan bersistematik. Oleh itu, saya telah menggunakan 4 kaedah untuk menjalankan kerja kursus ini. Berikut merupakan kaedah yang telah digunakan :-

1) Pemerhatian

2) Temu Bual

3) Soal Selidik

4) Rujukan

77 ulasan:

  1. salam, saya ta berapa faham la, tajuk kali ni mengenai kedai runcit kan? jadi perlu ke yg tambang bas seperti dalam kawasan kajian tuh?

    BalasPadam
    Balasan
    1. ya..boleh tunjukkan contoh x untuk kajian tentang kedai runcit..?

      Padam
    2. tambang bas tu sekadar latar belakang kawan kajian sahaja...
      sbg contoh, anda memilih kampung A sbg kawasan kajian kerana di situ terdapat sebuah pasar malam setiap minggu, jd utk mendapat markah lebih, kenelah huraikan latar belakang kawasan kajian tu dulu iaitu kampung A. Jd, maksud tambang bas tu adalah untuk para pelajar yang menetap di kampung A untuk pergi ke sekolah. berapa tambangnye, jarak ke sekolah dari rumah perlu dinyatakan. Perkara ini tidak wajib, cuma untuk mendapat markah lebih sahaja.

      Padam
    3. cikgu terima kasih banyak-banyak syukur dapat siap folio saya atas restu cikgu dan ALLAH... IMRAN

      Padam
  2. salam , cikgu boleh tolong tunjukkan ayat untuk hasil kajian?

    BalasPadam
  3. salam cikgu...saye x reti nx uad r..........bley tnjok ajar sye r.....

    BalasPadam
  4. salam....cikgu leh tk tlg ajrkn sye cara nk buat ayat utk pndahuluan???TQ...hrp bls...

    BalasPadam
  5. Terima kasih cikgu

    BalasPadam
  6. salam cikgu...
    selepas kaedah kajian spatutnye dapatan kajian kan?

    BalasPadam
  7. terima kasih cikgu,boleh tolong terang kan lebih teperinci tentang kerja kursus (kedai runcit)

    BalasPadam
  8. maklumat ini byk membantu sy..terima kasih =)

    BalasPadam
    Balasan
    1. sy pn x brapew phm lh

      Padam
  9. CIKGU, SAYA PERLUKAN AYAT-AYAT UTK LAKSANAKAN TUGASAN INI. TAPI SAYA X BERAPA PEKA..

    BalasPadam
  10. Cikgu jawab semua pertanyaan :
    1. Tak perlu tambang bas sbb x bkaitan kedai runcit
    2. Hasil kajian cikgu telah letakkan dlm blog ini
    3. lps kaedah kajian ialah hasil kajian
    4. Segala yg bhubung dgn folio dah cikgu letakkan, cuma para pelajar perlu faham dan pilih dan ubahkan kpd ayat sendiri yg lbh molek

    BalasPadam
  11. Kaedah kajian yg soal selidik tuh camne .. ?

    BalasPadam
  12. Thank u n_n

    BalasPadam
  13. cikgu boleh tunjuk beberapa contoh objektif kajian tak...kerana saya tidak faham...

    BalasPadam
  14. salam ,, nk buad peta cm na ? x pham .. :(

    BalasPadam
  15. huh? nie bila pnya kerja kursus ??
    this yearr ke ?
    kurang jelas arrr~~

    BalasPadam
  16. Haii :) cikgu, yang dapatan kajian tkde ke?

    BalasPadam
    Balasan
    1. ada, cuba tgk contoh dlm blog ini

      Padam
  17. terima kasih atas panduan yg diberikan...

    BalasPadam
  18. As Salam ckgu, tmpng tnya bleh..?? klau yg psai peta tuh mcm mna pla..?? sbb peta nk kna lakar, nk kna ikut mcm lakaran lokasi tmpat rujuk ka..??

    BalasPadam
  19. time kasih cikgu . maklumat yg ckgu kasi sume sy buat sbg panduan .

    BalasPadam
  20. salam tak boleh copy ke??

    BalasPadam
  21. peta boleh tak kalau amik dlam internet???

    BalasPadam
    Balasan
    1. unsur patriotisme tu nak buat camne? saya tak paham langsung apa yang cikgu saya terangkan. tolong cikgu.....

      Padam
  22. SALAM....cikgu...tumpang tnyew,saye kurg phm nk buad nie...cikgu bolew ajr serba sdikit bhn yg diperlukan semasa buat kerja kursus ny...memg jelas n tyate...blan daa nk dekt tok send kerja kursus ny...satu pon x prepare papew...s0,dri blog ny hrap cikgu dpt mmberi tnjuk ajr saye...trema kasih..

    BalasPadam
  23. maaf,contoh borang soal selidik perniagaan runcit tak de ke?saye tak tahu nak wat borng soal selidik sebenarnye.

    BalasPadam
  24. cikgu nk tanye macam mane nak buat borang soal selidik..tolong la bagi contah..........plezz

    BalasPadam
  25. bagaimana unsur patriotisme yang pelu dimaskkan kedalam dapatan kajian.

    BalasPadam
  26. tlg bagi contoh rumusan cikgu

    BalasPadam
  27. CHAN LING FANG25 Mei 2012 4:33 PTG

    SELAMAT PETANG...
    SAYA TAK TAHU BAGAIMANA HENDAK MEMBUAT DAPATAN KAJIAN DAN BAHAN GRAFIK YANG BERKAITAN DENGAN TUGAS 1 EKOSISTEM HUTAN TERGANGGU DI KAWASAN KAJIAN. BOLEH X BAGI SAYA TUNJUK AJAR TENTANG DUA BARANG INI.... TERIMA KASIH...=D

    BalasPadam
  28. trimas kasih bagi contoh tentang kerja kursus ny eh . sangad-2 membantu sy .

    BalasPadam
  29. habis cite.

    BalasPadam
  30. cikgu ~ sampai c2 je ke ?

    BalasPadam
  31. as salam cikgu..mcm mne dgn hsl kjian

    BalasPadam
  32. ini tahun berapa punya?bukankah perniagaan runcit di kawasan kajian...

    BalasPadam
  33. terima kasih unuk maklumat ini , cikgu .

    BalasPadam
  34. thank you for all the information..

    BalasPadam
  35. kne karang ke??n kne wt ke ayt sendri utk dapatan kajian(x leh ikut contoh yg diberi)??
    ...pelu ke msuk unsur patriotisme???

    BalasPadam
  36. cikgu contoh borabg selidik@temubual xad kew??? cuma nk buat rujukan je

    BalasPadam
    Balasan
    1. SORY *BORANG

      Padam
    2. cikgu... minta contoh untuk penerapan nilai atau unsur patriotisme ..(dptn kajian)

      Padam
  37. tolong.... tolong.... mcam mne nk wat borg s0al slidik....
    tlog ckgu.. blas cpat... hndak sgera...

    BalasPadam
  38. Salam cikgu, rumusan tak ada ke? Macam mana nak dapat full mark untuk kawasan kajian?

    BalasPadam
  39. rumusan x de ke cikgu...

    BalasPadam
  40. cikgu , nak tengok contoh rumusan . Susah nak buat , tak faham .

    BalasPadam
    Balasan
    1. AWD CKG X BLAS PON COMMENT KMI..
      CKG SEBOK KE ARR

      Padam
    2. cikgu sebok la tu...

      Padam
  41. Ny hang tok yah dok wat kemaih la......
    aq tau hang ni spa..
    aq tau keturunan hang..
    hang nk gado ngan aq ka woi...
    hang pon bkn taktau yang aq ny x dak nma..
    lu langsi lu mati...
    lu spa wa mau goyang..
    lu abg long ka, lu ayahanda ka wa lngsung x goyang..

    BalasPadam
    Balasan
    1. maikeng sja kajwen nyo

      Padam
  42. cikgu sy xtau mcmmna utk bwt nilai patriotisma

    BalasPadam
  43. Azhar Kuzairy20 Jun 2012 8:52 PG

    Thank You Cikgu...

    BalasPadam
  44. Hey, boleh tunjuk contoh format laporan orang sumber yang perlu diletak di lampiran

    BalasPadam
  45. don't be crap mcm c Johanis Jaini

    BalasPadam
    Balasan
    1. lolz, memng crap pun, crappest.

      Padam
  46. ianya tersangat lah crap! haha! buat folio pun crap... c johanis!!

    BalasPadam
  47. a'mualaikum cikgu...boleh ajar saya bagaimana cara buat dapatan kajian nya nie???

    BalasPadam
  48. terima kasih cikgu. contoh folio ini sangat membantu saya. hampir siap folio ni.

    BalasPadam
  49. cikgu tolong tunjuk cam ane nak buat rumusan

    BalasPadam
  50. Salam cikgu. macam mana nak buat latar belakang kajian (fizikal/sosial dan kegiatan ekonomi) ? Boleh cikgu tlg jelaskan?

    BalasPadam
  51. goyang goyang punggung dan koteh

    BalasPadam
  52. terima kasih cikgu kerana membantu saya membuat folio

    BalasPadam
  53. cikgu yg baik nya~
    sini ada banyak latihan dan nota...baik gunanya
    saya suka ~~~akan datang lagi..
    saya dari Klang,Selangor...~^-^

    BalasPadam
  54. apakah faktor yg menyebabkan penternakan seperti penternakan lembu di kwsn kampung

    BalasPadam
  55. Assalamualaikum cikgu,

    saya ibu yang mempunyai 3 orang anak yang akan menduduki peperiksaan SPM, PMR dan UPSR. sangat2 memeningkan kepala alhamdulillah saya terjumpa blog cikgu ini dan sekurang2nya saya mendapat gambaran apa yang harus saya lakukan untuk anak2 saya, saya dapat blog cikgu amat 'useful' terutamanya untuk folio kajian anak saya yg bakal menduduki PMR. saya ada soalan dan mohon penerangan dari cikgu-adakah perlu folio geografi murid untuk PMR ini dibuat secara kreatif seperti menampal gambar2 pengangkutan dan pengankutan awam, peta daerah dan sebagainya. Bagaiman saya nak follow blog cikgu ye sb tak jumpa ruangan follow. terima kasih cikgu.

    BalasPadam
  56. assalam...cikgu boleh tlg ajarkan saya cara untuk memebuat dapatan kajian iaitu konsep pengangkutan awam

    BalasPadam
  57. macam mana nak cari pasal kemerosotan pertanian ehhh

    BalasPadam