Jumaat, 24 Jun 2011

Sungai di Malaysia

Sungai Paling Kotor Di Malaysia
Laporan Kualiti Alam Sekitar 2004 menyebut, Sungai Pinang adalah antara sungai paling tercemar sepanjang tahun itu sehinggakan airnya langsung tidak sesuai untuk tujuan minuman.
Kajian hidrologi yang dilakukan mengkategorikan tiga sumber pencemaran sungai ialah pencemaran fizikal seperti sampah-sarap, pencemaran biologi seperti najis binatang yang menyebabkan kemunculan bakteria seperti E- Coli, pencemaran kimia yang terdiri daripada bahan kimia terlarut daripada pencemar fizikal dan biologi dan pencemaran kimia.

Walaupun kerja-kerja pembersihan Sungai Pinang sepanjang 3.6 kilometer sedang giat dijalankan sehingga mungkin mencecah RM500 juta kosnya, namun sehingga kini, masih banyak lagi sampah sarap yang terapung di permukaan sungai dan kualiti air yang begitu teruk tercemar. Bukan sahaja penduduk, malah pengusaha bengkel kereta juga menunjukkan sikap tidak beretika dengan membuang terus bahan buangan seperti sisa minyak hitam dan kepingan besi ke dalam sungai.
Kesimpulannya, selagi minda masyarakat tidak berubah, selagi itu masalah pencemaran dan kekotoran Sungai Pinang serta sungai-sungai yang lain tidak akan dapat diatasi.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan